fredag 15 oktober 2010

Bröllopskort steg för steg


1) Det svåraste och det roligaste med ett kort är att bestämma hur det ska se ut, själva designen. Ibland har man önskemål att utgå ifrån. I det här fallet gärna turkost, vitt och "resetema". Så när jag hittade det här pappret tyckte jag det passade perfekt.

2) Det är detaljerna som gör det. Chalka kanterna. Fäst pappren på 3D-kuddar för mer effekt. Turkosa pappret har tex bling-struktur, att det glänser. Rita gärna sömmar, prickar eller liknande i kanterna.


3) Det blir mer personligt om man tar sig tid att stansa ut parets namn. Jag tar mig tyvärr inte alltid tid till det men med mitt nya alfabet Katie så blir det roligare!
Jag använder oftast limpenna att sätta fast dem med eftersom bokstäverna är så smala. Men har du ett större alfabet är det fint att sätta bokstäverna på 3D kuddar.

4) Dekorationer. Ta vad du har! Allt måste inte vara tänkt just för scrap! Knapparna är frånb en sybehörsbutik. Jag brukar även spara silkesband från kläder, säkerhetsnålar, snygga etiketter osv.

5) Innan du limmar fast dekorationerna, lägg på dem och flytta runt lite för att se hur det kommer att se ut. Ibland kan det kännas för mycket och ibland känns det som om att det fattas något.
Då och då flyttar jag runt grejerna så mycket att jag inte minns hur jag lade dem från början, då kan det vara bra att fota! :)
Lycka till!

Inga kommentarer: